Turvallisuuden parantamisesta Venäjällä

Monday, 29. March 2010     0 comment(s)
Katri Pynnöniemi
Senior Research Fellow - The EU's Eastern Neighbourhood and Russia research programme

Rautateitä vastaan suunnattujen terroritekojen määrä on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun. Viimeisin tapaus on viime vuoden marraskuulta, jolloin Nevski-Ekspress junaa vastaan tehdyssä iskussa kuoli yhteensä 26 ihmistä. Jakunin kiersi vaikean kysymyksen Venäjän toimista Pohjois-Kaukasuksella liittämällä kysymyksen terrori-iskujen määrän kasvusta osaksi ”terrorismin globaalia uhkaa”

Kokouksessa käsiteltiin Venäjän Rautatie-yhtiön ja rautatieasioita federaatiotasolla hallinnoivan, federaation rautatieagentuurin yhteistä esitystä toimista, joilla pyritään nostamaan rautateiden ja yleensä julkisen liikenteen turvallisuutta. Esitys on parhaillaan agentuurin tarkasteltavana. Venäjän nykyisen liikenteen turvallisuutta säätelevän lain mukaan liikenneinfrastruktuurin operaattorin vastuulla on huolehtia matkustajien turvallisuudesta. Valtion ja liikennöitsijöiden välinen työnjako ja vastuukysymykset kaipaisivat Jakuninin mukaan kuitenkin tarkentamista. Lisäksi pääjohtaja toivoi valtiolta lisärahaa kriittisen infrastruktuurin turvallisuuden tehostamiseksi.

Venäjän rautatiet on vuosien 2002 ja 2008 välillä investoinut yhteensä 3 miljardia ruplaa rautatieasemien ja ratojen turvallisuuteen. ”Anti-terrori” -nimisen projektin puitteissa on lisätty mm. paikallisjunien ja rautatieasemien teknistä valvontaa. Tässä yhteydessä on myös väläytelty mahdollisuutta lisätä matkustajien ja matkatavaroiden tarkastuksia rautatieasemilla. Vuoden 2010 investointiohjelmasta arviolta 450 miljoonaa ruplaa on suunnattu ”anti-terrori” -projektiin. Lisäksi Moskovan ja Pietarin välisen radan turvallisuuden parantamiseen on siirretty budjettivaroja 1 miljardin ruplan verran.

Kivien tai lumipallojen viskely viime vuoden lopulla liikennöintinsä aloittanutta Venäjän ensimmäistä nopeajunaa Sapsania vastaan on tietysti jotain aivan muuta kuin tämän aamuinen terrori-isku Moskovan metrossa. Iskut toteutettiin pahimpaan aamuruuhkaan tärkeillä risteysasemilla.

Pian iskujen jälkeen pidetyssä hätäkokouksessa puhunut presidentti Medvedev totesi, etteivät nykyiset toimet liikenteen ja kriittisen infrastruktuurin turvallisuuden parantamiseksi ole olleet riittäviä. Nyt vaaditaan systemaattisia toimia ”koko valtion mitassa”. Iltapäivän kuluessa Moskovan metroon jalkautui 700 sisäministeriön sotilasta. Lisäksi turvallisuustoimia on tehostettu Moskovan lentokentillä ja rautatieasemilla sekä Venäjän muiden suurten kaupunkien metroissa. Kuitenkin tiedämme, että turvakameroiden ja tarkastuspisteiden lisääminen ja jopa sotilaiden lähettäminen kadulle lisää turvallisuutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Terrorin voima kun on sen ennakoimattomuudessa.

Pääministeri Putinin lupaus rahallisista korvauksista omaisille ja siitä että Moskovan iskujen suunnittelijat tullaan ”hävittämään” on laiha lohtu niille, jotka menettivät iskuissa läheisiään. Lupaukseen verhottu uhkaus ei jätä sijaa selittelyille. Kysymys estetäänkö näin mahdolliset tulevat terrori-iskut - jää roikkumaan ilmaan.


Texts reflect the opinions of the individual authors

Discuss the topic

Personal information
Name  
Email  
URL  
Comment
  Submit