TÄSTÄ ON KYSYMYS
- Parlamentarismin
periaatetta on jatkuvasti vahvistettu komission ja Euroopan
parlamentin
välisessä suhteessa. - Täydelliseen parlamentarismiin ei voida siirtyä niin kauan
kuin komissio poliittisesta toimenkuvastaan riippumatta määritellään
riippumattomaksi toimielimeksi ja unionin järjestelmästä puuttuu
hallitus-oppositio -asetelma. - Uusi komissio
joutuu tasapainoilemaan kahden Lissabonin sopimuksessa tuntuvasti
vahvistuneen
toimielimen, Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston välissä.
Komission ja parlamentin yhteispelistä on tulossa nyt
käynnistyvällä kaudella varsin mielenkiintoinen, sillä joulukuun alussa
voimaan tullut Lissabonin sopimus vahvisti kummankin valtaa unionin
päätöksenteossa. Parlamentarismin periaate toteutuu niiden välillä
edelleen
varsin omintakeisessa muodossa.
Joulun alla
saatiin Brysselissä seurata varsin omalaatuista näytelmää, kun uuden
komission
jäsenehdokkaat olivat Euroopan parlamentin kuultavina. Parlamentin
puolueryhmät
ryhtyivät kuulemisessa kilvan kritisoimaan toistensa riveistä
tulevia komissaariehdokkaita. Kritiikkiä ei kuitenkaan tullut vääristä
poliittisista näkemyksistä, vaan lähinnä tavasta esittää näitä
näkemyksiä. Lopulta
vain Bulgarian ehdokas jouduttiin vaihtamaan epäiltyjen talouskytkösten
takia.
Komission ja
parlamentin välistä parlamentaarista suhdetta on viime vuosina
jatkuvasti
vahvistettu. Euroopan parlamentti on saanut lisää valtaa
komissiota
nimitettäessä ja parlamentin päätöksentekovallan laajeneminen yhä
useammille
lainsäädäntöalueille on lisännyt komission riippuvuutta parlamentista.
Edelleenkään
ei ole kyse todellisesta poliittisesta valvonnasta, sillä komissiolla
on
edelleenkin vain osittain poliittinen luonne.
Uusimmankin
perussopimuksen mukaan komissio määritellään unionin riippumattomaksi
johtoelimeksi. Riippumattomuudella viitataan riippumattomuuteen
unionin
jäsenvaltioista yhtä hyvin kuin puoluepoliittiseen riippumattomuuteen.
Käytännössä
komission poliittinen riippumattomuus natisee kuitenkin liitoksissaan. Komission
keskeinen
rooli unionin lainsäädäntötyön moottorina ja päätösten
valmistelijana on jo pitkään johtanut vaatimuksiin sen poliittisen
valvonnan
tiukentamisesta. Euroopan parlamentti on vaatimusten myötä saanut
enemmän
sananvaltaa komissiota nimitettäessä. Samalla jo
alkuperäisiin yhteisösopimuksiin kuuluneelle parlamentin
oikeudelle antaa komissiolle epäluottamuslause on annettu konkreettista
sisältöä.
Lissabonin
sopimus tuo komission politisoitumisen vielä askelta pidemmälle. Sen
mukaan
komission puheenjohtajan valinnassa on huomioitava Euroopan
parlamenttivaalien lopputulos, mikä käytännössä jo kahteen kertaan on
toteutunutkin. Muiden komissaariehdokkaiden nimeämisessä pääroolissa
ovat
edelleen jäsenvaltiot, mikä johtaa puoluepoliittisesti varsin kirjavaan
kokoonpanoon.
Kun Euroopan
parlamentti sitten kuulee ehdotettuja komissaariehdokkaita
valmistautuessaan
äänestämään koko komission hyväksymisestä, kyseessä ei voikaan olla
normaali
poliittinen kuuleminen. Poliittisten näkemysten sijasta
parlamentaarikot mittailevat
ehdokkaiden esiintymistapaa ja hallinnollista sopivuutta. Joulukuinen
poliittisten
ryhmien välinen mittelö kuitenkin osoitti, että poliittisempaan
suuntaan olisi paineita mennä, jolloin komission ja parlamentin
väliselle
vuorovaikutukselle saataisiin normaali parlamentaarinen sisältö.
Parlamentaarisen valvonnan kaipuu lienee tulevina vuosina
kasvamaan päin ainakin Euroopan parlamentissa, joka Lissabonin
sopimuksessa sai
unionin kaikista toimielimistä eniten lisää valtaa. Se tulee tästä
vaalikaudesta lähtien olemaan tasavertainen lainsäätäjä unionin
neuvoston
kanssa useimmilla EU:lle kuuluvan lainsäädännöllisen vallan alueella.
Parlamentti tulee
nyt mukaan vaikuttamaan sellaisille unionivallan kentille, joissa
päätökset on
tähän saakka tehty komission ja neuvoston kesken kuten yhteinen
maatalouspolitiikka.
Se saa aiempaa vahvemman roolin myös yhteisestä budjetista
päätettäessä.
Parlamentin rooli
uusilla alueilla saattaakin asettaa vakiintuneet yhteistyömuodot
koetukselle. Parlamentilla
ei edelleenkään ole oikeutta erottaa yksittäisiä komissaareja, vaan
epäluottamuksen
vallitessa sen on erotettava koko komissio. Tätä on pidetty
parlamentaarista
kontrollia tosiasiassa heikentävänä tekijänä.
Komission ja
parlamentin puheenjohtajat varmistivat äskettäisessä sopimuksessaan
käytännöksi sen, että parlamentin antaessa epäluottamuksensa
yksittäiselle
komissaarille komission puheenjohtajan on vakavasti harkittava tämän
erottamista.
Uuden komission
kaudella tullaankin todennäköisesti näkemään jännittäviä tilanteita,
kun
komissio joutuu taiteilemaan kahden Lissabonin sopimuksessa
merkittävästi
vahvistuneen toimielimen, eli Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden
pääministereistä koostuvan Eurooppa-neuvoston välillä.
Komission
muuttaminen puhtaasti poliittiseksi johtoelimeksi kohtaa unionin
jäsenvaltioissa
vahvaa vastustusta. Yhtäältä muutos veisi jäsenmailta tärkeää
valtaa
komissaareja nimitettäessä.
Muutos sinetöisi toisaalta unionin parlamentaarisen
järjestelmän liittovaltiollisen luonteen. Nykyisessä välitilassa
pysyminen
syö kuitenkin unionin päätöksentekojärjestelmältä uskottavuutta ja
hämärtää
valta- ja vastuusuhteita.