Likaista peliä
Turun Sanomat
Esko Pihkala

Ulkopoliittisen instituutintutkija Charly Salonius-Pasternak kommentoi Turun Sanomien haastattelussa 1.9. Yhdysvaltain erittäin negatiiviseksi muodostunutta presidentinvaalikampanjaa.

 

 

Neljä vuotta sitten demokraattien Barack Obama raivasi tiensä Valkoiseen taloon positiivisilla toivon ja muutoksen teemoilla, jotka puhuttelivat ihmisiä ympäri maailman.
Nyt Obama ja republikaanien presidenttiehdokas Mitt Romney näyttelevät pääosia likaisessa näytelmässä, jossa kumpikin yrittää päästä presidentiksi vaikka sitten valehtelemalla.

Tv-mainoksen alussa Puerto Ricossa syntynyt Danny Vargas vie meidät New Yorkin slummeihin, missä hän 1950-luvulla varttui kurjissa oloissa lukutaidottoman yksinhuoltajaäitinsä kanssa sosiaaliavustusten varassa.
Sittemmin Vargas on toteuttanut amerikkalaisen unelman.
Hänellä on oma, menestyksekäs yritys ja upea omakotitalo, jossa hän elää onnellisesti vaimonsa ja lastensa kanssa.
Vargas on kuitenkin huolissaan siitä, että viime heinäkuussa presidentti Obama poisti sosiaaliavustuslaista työvelvoitteet, jotka oli lisätty siihen vuonna 1996. Vargasin mielestä Obama ei ymmärrä, että vuoden 1996 lakiuudistus antoi sosiaaliavulla eläville amerikkalaisille eväitä sosiaaliseen nousuun, sillä työvelvoite pakotti heidät työnhakuun ja avasi heille sitä kautta ovia menestykseen.
Tässä Mitt Romneyn kampanjamainoksessa on vain yksi ongelma: sen keskeisin väite on vale.
Amerikkalainen media ja riippumattomat, politiikan faktoja tarkistavat organisaatiot ovat useamman kerran julkisesti korjanneet, että Obama ei suinkaan ole poistanut sosiaaliavusta työvelvoitetta.
Romneyn kampanjaa tällaiset epäolennaisuudet eivät tunnu kiinnostavan, sillä mainos pyörii amerikkalaisilla tv-kanavilla täydellä rotaatiolla edelleen.

Toinen tv-mainos esittelee meille Joe Sopticin, joka työskenteli aikanaan sijoitusyhtiö Bain Capitalin omistamassa terästehtaassa.
Mitt Romney on entinen Bain Capitalin toimitusjohtaja.
Mainoksessa Soptic kertoo elämän kolhiman miehen alakuloisuudella, kuinka hän menetti vuonna 2001 ensin työnsä ja pian sen jälkeen vaimonsa.
Soptic tuntuu syyttävän syöpään kuolleen vaimonsa kohtalosta Romneytä.
– Kun Romney ja Bain sulkivat tehtaamme, minä ja perheeni menetimme sairausvakuutuksemme. Pian sen jälkeen vaimoni sairastui…. Hän kuoli lopulta 22 päivässä. En usko, että Mitt Romney ymmärtää, mitä hän on tehnyt ihmisille. Enkä usko, että asia häntä edes kiinnostaa.
Tämä Obaman kampanjan tukiorganisaation kustantama mainos jättää kuitenkin pari pikkuseikkaa mainitsematta: 1) Romney oli jäänyt pois Bainin aktiivijohdosta jo kaksi vuotta ennen tehtaan sulkemista, 2) Sopticin vaimo kuoli syöpään vasta viisi vuotta tehtaan sulkemisen jälkeen ja 3) uuden työpaikan ja vaimon löytänyt Soptic elää tällä hetkellä onnellista ja taloudellisesti turvattua elämää.
Merkittävintä asiassa on kuitenkin se, että Danny Vargas -mainoksen tavoin Joe Soptic -mainosta ei ole vedetty pois levityksestä senkään jälkeen kun sen väitteet osoittautuivat perättömiksi.
Se on korutonta kertomaa amerikkalaisen demokratian nykytilasta: ilmeisesti molemmat puolueet laskevat, että valheet muuttuvat riittävän monen äänestäjän päässä tosiksi, kunhan ne vain tarpeeksi usein toistetaan.

Monen amerikkalaisen asiantuntijan mielestä Yhdysvalloissa on käynnissä vastenmielisimmät presidentinvaalikampanjat maan historiassa.
Amerikkalaisissa vaaleissa ei ole koskaan kaihdettu loanheittoa, mutta tällä kertaa negatiivinen kampanjointi on amerikkalaisten mukaan härskimpää kuin koskaan.
– Olen osittain samaa mieltä, ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak toteaa.
– Lisähuomiona toteaisin, että totuudella ei tunnu enää olevan mitään väliä. Negatiivisten mainoskampanjoiden väitteet vedetään rajusti yli, jotta ne saisivat netissä miljoonia klikkejä, mutta mitään totuuspohjaa väitteillä ei ole.
Salonius-Pasternakin mielestä tämä uusin ilmiö on jotain vieläkin pahempaa kuin perinteinen loanheitto.
– Amerikkalaiset kutsuvat näitä perättömiä väitteitä loanheitoksi, mutta minun mielestäni tämä ei ole enää edes loanheittoa. Tämän ilmiön kuvaamiseksi pitäisi ottaa käyttöön joku aivan uusi termi. Siinä olisi se hyvä puoli, että sen jälkeen olisi välineet sanoa, että tämän ehdokkaan kampanja on valheellinen. Nykyoloissa näin ei oikein uskalleta suoraan sanoa, Salonius-Pasternak toteaa.

Negatiivisen kampanjoinnin ylenpalttisuutta selittää se, että republikaanien ja demokraattien välinen jakolinja on presidentti George W. Bushin kausien perintönä Yhdysvalloissa tällä hetkellä poikkeuksellisen syvä.
Bushin jälkeen maa sai itselleen ensimmäisen mustan presidenttinsä, mikä on yhdessä finanssikriisin kanssa entisestään kärjistänyt konservatiivien ja liberaalien välejä.
Yleensä presidenttiehdokkaat ovat heti puolueensa ehdokkuuden saatuaan vaimentaneet kannanottojaan ja ohjanneet itseään kohti poliittista keskustaa. Nyt monet asiantuntijat katsovat maan olevan kuitenkin poliittisesti niin polarisoitunut, että mitään poliittista keskustaa ei ole. Epävarmoja äänestäjiä ja heiluriosavaltioita on näissä vaaleissa hyvin vähän.
Vastustajaa haukkumalla pyritään varmistamaan oman ydinkannattajakunnan ja mahdollisimman monen epävarman äänestäjän tuki.

Politiikan asiantuntijat ovat panneet merkille, että erityisesti presidentti Obama pelaa tällä hetkellä varsin likaista peliä.
Salonius-Pasternakin mukaan tilanne on poikkeuksellinen, sillä yleisen käsityksen mukaan demokraatit pyrkivät yleensä viemään läpi puhtaamman kampanjan kuin republikaanit.
– Aikaisemmille vaaleille on ollut tunnusomaista, että ennemmin tai myöhemmin demokraateilta on loppunut uskallus painaa hyökkäyksensä loppuun asti. Republikaanit sen sijaan ovat yleensä antaneet palaa surutta. Nyt silmiinpistävintä on ollut se, että demokraatit näyttävät käyvän päälle täysillä, Salonius-Pasternak havainnoi.
Obaman kovia otteita selittää myös se, että hän on ahdingossa.
Hän vannoi neljä vuotta sitten panevansa maan talouden kuntoon, mutta mittavat elvytyspaketit eivät ole toimineet kansan toivomalla tavalla.
– Obama ei voi mennä sen taakse, että hän kohtasi presidenttinä kohtuuttoman kovat odotukset. Kansalaiset ovat pettyneitä häneen ympäri maan, mutta presidentti ei vaan voi sanoa, että teidän odotuksenne olivat epärealistisia.
– Niinpä Obaman kampanja on tarttunut tehokkaaseen aseeseen ja on hyökännyt vastustajan kimppuun, Salonius-Pasternak havainnoi.

USA:n vaaleista sanottua

”Tämä on ollut yksinkertaisesti ällöttävää.”
Stephen Hess, Brookings-instituutin politiikan asiantuntija

”Mitt Romneyn kampanja on lyönyt totuuden vääristelyssä uudet pohjat syyttämällä presidentti Obamaa sosiaaliavun työvelvoitteen poistamisesta. Väite on räikeän valheellinen, mutta se vain osoittaa, kuinka Romneylla on kasvavan epätoivoinen tarve tehdä presidentistä jotain, mitä hän ei ole.”
New York Timesin pääkirjoitus

”En usko kummankaan ehdokkaan halunneen tällaista kampanjaa.”
Mark Halperin, politiikan asiantuntija MSNBC:n haastattelussa

”Obaman loukkaava tv-mainos on järkyttävän ala-arvoinen luomus ja, totta puhuen, Obaman kampanjaväki on aina osannut likaisen ja armottoman pelin (kysykää vaikka Hillary ja Bill Clintonilta, jotka leimattiin vuonna 2008
hyvällä menestyksellä rasisteiksi).”
Englantilainen sanomalehti Guardian

”Viime presidentinvaalikampanjassaan presidentti Obama totesi selväsanaisesti, että ehdokas, joka ei voi kehua omilla poliittisilla saavutuksillaan, keskittyy pelon ruokkimiseen arvostelemalla ja haukkumalla vastustajiaan.
Eikös tämä ole täsmälleen sitä, mitä presidentti juuri tällä hetkellä tekee näissä presidentinvaaleissa?”
Yhdysvaltain kongressin asioihin erikoistunut sanomalehti The Hill