Mainosähky saa amerikkalaiset tarttumaan herkästi kaukosäätimeen
Aamulehti
Juho Paavola

Institute researcher Charly Salonius-Pasternak comments on the campaign advertising of the US presidential nominees in Aamulehti on 10 September. 

Vaalit: USA:n superkomiteat pumppaavat miljoonia mainontaan, vaikka herjaus kyllästyttää äänestäjiä
Juho Paavola,

Boston

Yhdysvaltain presidentinvaalin alla kyse on lähinnä siitä, kuinka likaista peli on. Vastapuolta mustamaalaavat mainokset eivät ole uutta, mutta tämän vuoden marraskuussa pidettäviin vaaleihin tähtäävää kampanjointia pidetään likaisimpana miesmuistiin.

Bostonin Union Streetin puistossa Callie-koiraa ulkoiluttavat April Leavenworth ja AJ Cufone pukevat sanoiksi monen amerikkalaisen tunteet.

– Kun näen vaalimainoksen, vaihdan kanavaa. Vihaan niitä, Leavenworth sanoo.

Haukkuminen pääasia

Sekä Barack Obaman että Mitt Romneyn kampanjoiden takaa löytyy superkomitea, super pac.

Superkomiteat ovat varakkaiden intressiryhmien pyörittämiä organisaatioita, jotka eivät kuitenkaan edusta ehdokastaan virallisesti. Tv- ja internet-mainoksissa keskitytäänkin usein vain haukkumaan vastaehdokasta.

Ulkopoliittisen instituutin tutkijan Charly Salonius-Pasternakin mielestä kummankin ehdokkaan superkomiteat ovat kaukana pyhimyksistä.

– Kuitenkin etenkin Romneyn kampanjassa näyttää tehdyn laskelmoitu päätös, että jopa vääriksi todistettujen faktojen käyttöä voidaan jatkaa, jos ne vain palvelevat tarkoitusta, Salonius-Pasternak sanoo.

Turhaa rahanhukkaa?

Collegessa projektipäällikkönä työskentelevä Leavenworth ja itsensä pokerin pelaamisella elättävä Cufone ovat jo valintansa tehneet. Se on Obama.

– Mutta kannasta riippumatta suurin osa on jo tehnyt päätöksensä, eivätkä mainokset muuta sitä. Pelkkää rahan tuhlaamista, Leavenworth sanoo.

Näin ehkä Bostonissa, mutta etenkin 12 tärkeässä vaa’ankieliosavaltiossa tilanne on täysin toinen. Yksikään herjamainos ei ole näissä osavaltioissa sattumaa.

– Tutkimusten mukaan ihmiset eivät pidä niistä, mutta ne vaikuttavat, Salonius-Pasternak tiivistää.

Äänestysinto laskee

Vastapuolen parjaus ei sulata Obaman takaa löytyvää vahvaa naisliikettä. Se ei myöskään saa republikaanien äärikonservatiivisen teekutsu-liikkeen aktiiveja hyppäämään istuvan presidentin leiriin.

– Sen sijaan mainokset voivat lisätä äänestämättä jättämistä. Romneyn kannattaja näkee monta mainosta ja päättää, ettei äänestä rosvokapitalistia. Tämä ei silti merkitse, että hän äänestäisikin toista.

Mustamaalauksen teho perustuu siihen, että jos ihmisestä tai ehdokkaasta saa kielteisen vaikutelman, se ei helpolla unohdu. Perustui vaikutelma sitten totuuteen tai ei.

Tuotemyyntiä

Massiivisten vaalikampanjoiden takaa löytyvät superkomiteat tuntuvat Leavenworthille ja Cufonelle vierailta.

Molempia ärsyttää se, että suuria summia pumppaavat suuryritykset yrittävät vaikuttaa vaalien kulkuun niin vahvasti. Heidän mielestään bisnes paistaa vaalimainonnassa läpi.

– Ne eivät eroa mitenkään vaikkapa McDonaldsin mainoksista. Meille yritetään vain myydä tuotetta, Cufone sanoo.

Leavenworth näkee vaalimainonnan pelkkänä valheita pursuavana propagandana.

– Toivoisin enemmän henkilökohtaista vaikuttamista ja ennen kaikkea rehellisyyttä, Leavenworth sanoo.

Fakta

Superkomiteat

Superkomitea eli Super pac tulee sanoista political action commitee. Ne voivat kerätä rajattomia summia yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityisiltä ehdokkaan tukemiseksi.

Kyse ei ole vaalirahoituksesta, sillä superkomitea ei saa lain mukaan olla suorasti ehdokkaan tai hänen puolueensa takana. Suuri osa varoista käytetäänkin vastaehdokkaan mustamaalaamiseen.

Vaalimainoksissa Obaman tukijat ovat syyttäneet epäsuorasti Romneyta erään naisen kuoleman aiheuttamisesta. Romneyn mainos puolestaan väittää Obama antavan vastikkeetonta avustusta työttömille.